Budowa konta i jego oznaczenia.
Posted by Konsultant on 10:36:00
Konta księgowe można przedstawić graficznie, a powstały graf kojarzy się z literą "T", dlatego konta przedstawione w taki sposób nazywa się zazwyczaj kontami "T"-owymi".
Przestawione na zdjęciu obok konto jest kontem dwustronnym. Jedna strona służy księgowaniu danego składnika, natomiast druga do ewidencjonowania jego zmniejszeń. Ta metoda wykorzystywana jest w zasadzie tylko do celów dydaktycznych, ponieważ w sposób prosty i niezwykle obrazowy tłumaczy ona reguły księgowań. W praktyce najczęściej stosuje się specjalne programy raportujące.
Jeżeli chodzi o oznaczenia konta, powinny one zawierać:
1.) NAZWĘ:
Zazwyczaj nazwa podpowiada nam co jest księgowane na danym koncie. Na przykład w koncie nazwanym "rozliczenia z dostawcami" z jednej strony zapisuje się nasz dług związany z zamawianiem kolejnych towarów a z drugiej strony ewidencjonuje się nasze spłaty zobowiązań.
2.) NUMER:
Każde konto posiada swój (unikalny w systemie księgowym danej firmy) numer. Ułatwia on księgowanie w przypadku dużej ilości kont, kiedy odszukiwanie jest utrudnione. Usprawnia to system, ponieważ łatwiej jest znaleźć konto po jego numerze niż po nazwie.
W niektórych państwach prawo nakłada obowiązek numerowania kont. W Polsce bardzo długo najbardziej popularny był system numeracji polegający na tym że odpowiednim sekcjom nadawano kolejne numery. Na przykład konta środków trwałych rozpoczynały się od "1" a środków pieniężnych od "2". Z czasem jednak zaczęto odchodzić od tego sposobu na rzecz jednolitego numerowania aby móc kontrolować pracę poszczególnych oddziałów, przede wszystkim w przypadku międzynarodowych korporacji.
3.) STRONY KONTA:Przestawione na zdjęciu obok konto jest kontem dwustronnym. Jedna strona służy księgowaniu danego składnika, natomiast druga do ewidencjonowania jego zmniejszeń. Ta metoda wykorzystywana jest w zasadzie tylko do celów dydaktycznych, ponieważ w sposób prosty i niezwykle obrazowy tłumaczy ona reguły księgowań. W praktyce najczęściej stosuje się specjalne programy raportujące.
Jeżeli chodzi o oznaczenia konta, powinny one zawierać:
1.) NAZWĘ:
Zazwyczaj nazwa podpowiada nam co jest księgowane na danym koncie. Na przykład w koncie nazwanym "rozliczenia z dostawcami" z jednej strony zapisuje się nasz dług związany z zamawianiem kolejnych towarów a z drugiej strony ewidencjonuje się nasze spłaty zobowiązań.
2.) NUMER:
Każde konto posiada swój (unikalny w systemie księgowym danej firmy) numer. Ułatwia on księgowanie w przypadku dużej ilości kont, kiedy odszukiwanie jest utrudnione. Usprawnia to system, ponieważ łatwiej jest znaleźć konto po jego numerze niż po nazwie.
W niektórych państwach prawo nakłada obowiązek numerowania kont. W Polsce bardzo długo najbardziej popularny był system numeracji polegający na tym że odpowiednim sekcjom nadawano kolejne numery. Na przykład konta środków trwałych rozpoczynały się od "1" a środków pieniężnych od "2". Z czasem jednak zaczęto odchodzić od tego sposobu na rzecz jednolitego numerowania aby móc kontrolować pracę poszczególnych oddziałów, przede wszystkim w przypadku międzynarodowych korporacji.
Jak widać na rysunku, każda ze stron konta posiada swoją nazwę.
» lewa strona-„Debet”, skrót„ Dt"/ „Winien" skrót „Wn"
» prawa strona: „Credit”, skrót Ct/„Ma"
Operacje zapisane po stronie Dt nazywa się „zapisem w ciężar konta", albo „obciążeniem konta", a po stronie Ct-„uznaniem konta" lub „zapisaniem na dobro konta".