Odpowiedzialność księgowego

Posted by Konsultant on 17:57:00
Księgowy ma obowiązek należycie wypełniać swoje obowiązki i rzetelnie prowadzić księgi rachunkowe w firmie, w której jest zatrudniony.

Księgowy pracujący na podstawie umowy o pracę ponosi odpowiedzialność wobec pracodawcy tylko w przypadku wyrządzenia szkody rzeczywistej, za którą zobowiązany jest zapłacić odszkodowanie. Jeśli księgowy z jakichś powodów działa na szkodę pracodawcy, ma obowiązek pokryć wszelkie wynikające z tego działania koszty oraz koszty utraconych korzyści. Może także zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnoskarbowej na podstawie przepisów zawartych w Kodeksie karnym skarbowym za wykroczenia albo przestępstwa skarbowe, w tym:
  • przedstawienia fałszywego stanu rzeczy,
  • przekroczenia terminy zapłaty podatku,
  • nieprowadzenia lub nieodpowiedniego przechowywania ksiąg rachunkowych,
  • zatajenia działalności gospodarczej,
  • niezłożenia w określonym terminie sprawozdania finansowego, opinii lub raportu do urzędu skarbowego.
Warto zauważyć, że księgowy prowadzący rachunkowość firmy, odpowiada za błędy popełnione w trakcie prowadzenia ksiąg rachunkowych – pomyłki zrobione w obliczeniach, niedokonanie terminowych wpłat czy zaniżenie zobowiązania podatkowego. Jednak osobą odpowiedzialną za prawidłowe dokonywanie zobowiązań podatkowych jest przedsiębiorca i to od niego urząd skarbowy będzie domagał się spłat zaległości.