Kto może prowadzić księgi rachunkowe?
Posted by Konsultant on 09:47:00
Certyfikat księgowego jeszcze do
niedawna był dokumentem, nadającym upoważnienie do usługowego
prowadzenie ksiąg rachunkowych. Mogły uzyskać go tylko osoby,
które spełniały ściśle określone warunki, czyli między innymi
posiadały wyższe wykształcenie z zakresu rachunkowości i
kilkuletnią praktykę zawodową.
Z dniem 30 maja ostatecznie uchwalona została i weszła w życiu ustawa likwidująca certyfikat księgowego.
Od teraz aby prowadzić pełną księgowość na rzecz klientów wystarczy posiadać zdolność do czynności prawnych, nie być karanym (w zakresie przestępstw przeciwko wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi oraz przestępstw skarbowych) oraz posiadać ubezpieczenie OC.
Z dniem 30 maja ostatecznie uchwalona została i weszła w życiu ustawa likwidująca certyfikat księgowego.
Od teraz aby prowadzić pełną księgowość na rzecz klientów wystarczy posiadać zdolność do czynności prawnych, nie być karanym (w zakresie przestępstw przeciwko wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi oraz przestępstw skarbowych) oraz posiadać ubezpieczenie OC.
Każdy kto spełni wyżej wymienione warunki może na rzecz klientów między innymi sporządzać zeznania i deklaracje podatkowe, świadczyć pomoc w tej kwestii,
prowadzić ewidencję księgowe czy sporządzać dokumentację i sprawozdania.
Ograniczenia dotyczy w zasadzie tylko reprezentowania klienta przed organami administracyjnymi i w zakresie sądowej kontroli aktów administracyjnych w kwestiach obowiązków podatkowych i egzekucji.
Zmiany mają za zadanie zwiększyć dostępność usług księgowych, co w poprzednim systemie było ograniczone ze względu na wymagania jakie stawiano przed kandydatami do uzyskania certyfikatu.