Struktura bilansu.

Posted by Konsultant on 14:13:00
prowadzenie-ksiegowosci
Bilans przedsiębiorstwa ma za zadnie ukazać strukturę i stan aktywów (majątku) przedsiębiorstwa oraz wskazać pasywa czyli źródła ich finansowania. Jest częścią sprawozdania finansowego i jednocześnie stanowi podstawowe źródło dostarczania informacje o sytuacji finansowej w jakiej znajduje się jednostka.

Ma on charakter statystyczny. Ukazuje stan majątkowy przedsiębiorstwa w momencie jego tworzenia i na podstawie aktualnych w tycz czasie danych. Zazwyczaj jest on tworzony na koniec każdego roku obrotowego. Dane uwzględnione w bilansie muszą być całkowicie udokumentowane i przede wszystkim kompletne.

Na jego podstawie oblicza się różnego rodzaju wskaźniki, dotyczące rentowności czy płynności przedsiębiorstwa.

Bilans podzielony jest na składniki, których treść ekonomiczna i wycena jest zbliżona. W zależności od przedsiębiorstwa sposób ich wyceny a także jej prezentacji może być odmienny, a jest to wynikiem możliwości wyboru stosowanej metody tworzenia bilansu.

W najczęściej stosowanym zapisie po lewej stronie umieszcza się aktywa trwałe czyli na przykład składniki niematerialne albo finansowe, po prawej stronie zapisuje się pasywa czyli między innymi zobowiązania bieżące czy długoterminowe.

Główną zasadą tworzenia bilansu jest konieczność zachowania tak zwanej „równowagi bilansowej” czyli stanu, w którym suma aktywów równoważy sumę pasywów. Zadaniem metody bilansowej jest poszukiwanie równowagi pomiędzy tymi dwoma składnikami.

Musi on być tworzony w odpowiedniej formie, którą w tym przypadku jest tabela. Jej wzór można znaleźć w załącznikach do ustawy o rachunkowości, w której dodatkowo zostały zawarte wszelkie informacje na temat bilansów tworzonych przez różne podmioty gospodarcze.

Niezbędnym jest aby precyzyjnie oznaczyć jednostkę dla której sporządzany jest dokument, zawrzeć w nim datę tworzenia czyli dzień bilansowy. Wymagane jest aby tworzony był w języku polskim a wartości wyrażone zostały w PLN. Musi on zostać popisany zarówno osoby zajmującej się prowadzeniem ksiąg rachunkowych jak i kierownika jednostki wykonującej taką działalność.

W niektórych przypadkach dopuszczalnym jest sporządzanie uproszczonej wersji bilansu ale tylko jeśli zostaną spełnione określone warunki.


Ze względu na okoliczności sporządzania możemy wyróżnić bilanse:

» skumulowane (tworzy je podmiot nadrzędny w stosunku do pozostałych członków grupy kapitałowej),
» jednostkowe,
» otwarcia i zamknięcia (roku obrotowego)
» likwidacyjne
» krótkookresowe.

Dokonać można jeszcze jednego podziału, który wynika z ich przeznaczenia:


» sprawozdawcze,
» uproszczone,
» publikacyjne.