Budżetowanie – metoda zarządzania firmą!

Posted by Konsultant on 14:04:00
prowadzenie-ksiegowosciAby przedsiębiorstwo dawało efekty z prowadzonej działalności oraz skutecznie zarządzało całym podmiotem ważna jest realizacja założeń planów długoterminowych jakie zostały określone przez zarząd jednostki. W tym celu wiele jednostek wykorzystuje proces budżetowania jako narzędzie systematycznego i sformalizowanego zarządzania.

Budżetowanie składa się z kilku indywidualnych etapów. 
1. Projektowanie
2. Tworzenie
3. Zatwierdzanie budżetu
4. Kontrola

Budżetem natomiast nazywamy planem finansowym przedsiębiorstwa, który prezentuje sposób alokacji zasobów wyrażony w jednostkach pieniężnych.

Wyodrębnia się 4 główne typy budżetowania:
  • budżetowanie kroczące polega na stworzeniu dokładnego budżetu dla pierwszego kwartału 
  • budżetowanie przyrostowe polegające na stworzeniu budżetu na podstawie posiadanych przez firmę danych z poprzedniego okresu 
  • budżetowanie odgórne polegające na opracowaniu budżetu na poziomie menadżerów 
  • budżetowanie partycypacyjne polegające na tym, że to kierownictwo opracowuje strategie firmy, a poszczególni pracownicy ustalają budżety cząstkowe