Odpowiedzialność biura rachunkowego.
Posted by Konsultant on 10:35:00
Biuro
rachunkowe posiada wiele zalet, szeroki wachlarz usług przez nie
proponowanych powoduje, że wielu przedsiębiorców decyduje się
podjąć z nimi współpracę. Posiadający sporo obowiązków
businessmani chcą przekazać część swoich zadań, zyskując tym
samym cenny czas i pewność co do poprawności ich wykonania.
Część
z nich podpisując umowę z biurem księgowym jest przekonana, że
wraz z obowiązkami przekazuje również odpowiedzialność. Z całą
pewnością są oni w błędzie.
Zlecając
obsługę podatkową nie można zapominać, że biuro rachunkowe nie
odpowiada za zobowiązania podatkowe swoich klientów. Jeżeli
księgowość firmy prowadzona będzie niezgodnie z obowiązującymi
regułami, dokumenty sporządzane będą w sposób nieprawidłowy a
zeznania podatkowe będą zawierały błędy, to przedsiębiorca
zostanie pociągnięty do odpowiedzialności.
Chociaż to my będziemy musieli odpowiadać za niedopatrzenia, zaniedbania i błędy biura księgowego nie pozostanie ono bezkarne. Przedsiębiorca będzie mógł skorzystać z przysługującego mu prawa do ubiegania się o odszkodowanie, na drodze sądowej na podstawie artykułu dotyczącego niewykonania, bądź nierzetelnego wykonania zobowiązania. Proces ten zazwyczaj jest długotrwały, ponieważ wymaga określenia obowiązków zleceniobiorcy, wykazania błędów i określenia związku pomiędzy nimi a poniesionymi stratami.
Każde biura rachunkowe zobowiązane jest do posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej związanej za szkodami wynikającymi z prowadzenia działalności. Jeżeli biuro oferuje swoim klientom usługę doradztwa jego ubezpieczenie musi wynosić 5 tys. euro, jeżeli zajmuje się prowadzeniem ksiąg rachunkowych- aż 15 tys. euro.
Decydując się na podjęcie współpracy z biurem rachunkowym niezwykle ważnym jest aby zapoznać się z opinią na jego temat oraz sprawdzić kompetencje pracowników.
Chociaż to my będziemy musieli odpowiadać za niedopatrzenia, zaniedbania i błędy biura księgowego nie pozostanie ono bezkarne. Przedsiębiorca będzie mógł skorzystać z przysługującego mu prawa do ubiegania się o odszkodowanie, na drodze sądowej na podstawie artykułu dotyczącego niewykonania, bądź nierzetelnego wykonania zobowiązania. Proces ten zazwyczaj jest długotrwały, ponieważ wymaga określenia obowiązków zleceniobiorcy, wykazania błędów i określenia związku pomiędzy nimi a poniesionymi stratami.
Każde biura rachunkowe zobowiązane jest do posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej związanej za szkodami wynikającymi z prowadzenia działalności. Jeżeli biuro oferuje swoim klientom usługę doradztwa jego ubezpieczenie musi wynosić 5 tys. euro, jeżeli zajmuje się prowadzeniem ksiąg rachunkowych- aż 15 tys. euro.
Decydując się na podjęcie współpracy z biurem rachunkowym niezwykle ważnym jest aby zapoznać się z opinią na jego temat oraz sprawdzić kompetencje pracowników.