Alians strategiczny.

Posted by Konsultant on 10:38:00
strategia-firmy
Jest to forma współdziałania partnerów lub konkurentów w pewnej grupie przedsiębiorstw, które wytwarzają produkty komplementarne. Jest to umowa pomiędzy konkurentami na zasadzie partnerstwa, mająca na celu realizację wspólnego celu obu stron i osiągnięcia obustronnych korzyści

Służy on między innymi osiąganiu bardziej znaczącej pozycji na rynku czy wprowadzaniu firmy na nowy,inny rynek. Alians obejmuje zazwyczaj kilka segmentów rynku i przedsiębiorstwa z wielu krajów. Polega na koordynowaniu kompetencji partnerów i wymianie informacji.

Uczestnicy aliansu posiadają pełną autonomię, mają również swobodę i prawo wycofać się z niego.

Aby alians był trwały i stabilny, przedsiębiorstwa muszą posiadać ten sam cel, nie może występować pomiędzy nimi niezgodność kulturowa, a komunikacja musi przebiegać płynnie. Alians nie będzie miał miejsca, jeżeli tylko jeden jego uczestnik będzie czerpał korzyści. Muszą również zostać spełnione warunki prawno-administracyjne.

Można dokonać kilku podziałów aliansów, biorąc pod uwagę różne kryteria.

» sposób zawierania umowy:

- formalne – umowa zawierana jest poprzez podpisanie stosownych dokumentów regulujących,

- nieformalne – polegające na realizowaniu postanowień bez zawierania pisemnych umów,

» prowadzenie wspólnej działalności:


- bezudziałowe – funkcjonuje w obrębie istniejących dotychczas podmiotów gospodarczych, możemy je podzielić na:

       • kapitałowe – polega na wykupywaniu mniejszościowych udziałów przez jednego z partnerów, lub wzajemnym wykupie udziałów przez wspólników,
       • umowy o współpracy – franching, licencja, umów o stowarzyszeniu się przedsiębiorstw, umów o wspólnej produkcji itd.

- udziałowe – zawierane są w postaci spółek joint venture, które stanowią zupełnie odrębne podmioty, a których działalność opiera się na ścisłej współpracy.