Fuzja i jej rodzaje.

Posted by Konsultant on 12:17:00
rodzaje-fuzjiFuzja to nic innego, jak połączenie majątku dwóch lub kilku przedsiębiorstw, które chcą prowadzić pewne przedsięwzięcie albo rodzaj działalności, łącząc swoje umiejętności i zasoby licząc, że dzięki temu działaniu ich sytuacja ulegnie polepszeniu. 

Rodzaje fuzji:

POZIOMA:


Inaczej nazywana horyzontalną, polega na łączeniu się przedsiębiorstw działających w podobnych branżach, wytwarzających podobne produkty, motywowana chęcią redukcji kosztów czy podniesienie poziomu efektywności. Głównym jej celem jest powiększenie działalności oraz powiększenie znaczenia przedsiębiorstwa na rynku.

PIONOWA:

Wertykalna, bo tak też zwykło się ją nazywać, wiąże się z łączeniem firm należących do tej samej działalności gospodarczej, zajmujących się różnymi etapami produkcji tego samego produktu. Wyróżniamy dwie fuzje pionowe:

» w dół – przedsiębiorstwa łączą się ze swoim dostawcą,
» w górę – przedsiębiorstwa łączą się ze swoim odbiorcą,

Powodem decydowania się na tę fuzję jest chęć zwiększenia kontroli nad poszczególnymi etapami prowadzonej działalności gospodarczej, chęć zmniejszenia liczby pośredników na linii producent – odbiorca, tym samym większy wpływ na politykę cenową oraz próba ograniczenia dostępu konkurencji do dostawców i dystrybutorów.

KONGLOMERATOWA:


Jest to połączenie przedsiębiorstw działających w innych branżach, polega na rozszerzaniu swojej działalności o niekonkurencyjne działy przy jednoczesnym wykorzystaniu posiadanych już kompetencji, co nazywane jest dywersyfikacją powiązaną.

Najczęściej decydują się na nią przedsiębiorcy, którzy w krótkim czasie chcą rozpocząć działalność w nowym, innym sektorze lub poprawić swoją sytuację rynkową.

EGALITARNA:

Rzadko spotykana, łączą się w niej firmy bardzo podobnej wielkości.

SYMETRYCZNA:

Polega na współpracy dwóch partnerów, którzy w podobny sposób kontrolują podmiot gospodarczy i do fuzji wnieśli mniej więcej takie same udziały.

KONCENTRACYJNA:

Łączą się w niej dwie firmy działające w tej samej branży, chcące uatrakcyjnić własną produkcję i zwiększyć siłę rynkową.

KOORDYNACYJNA:

Przyjmuje postać fuzji pionowych i poziomych.